Sør-Varanger kommune har gjenopptatt arbeidet med en kommunedelplan for Kirkenes by, og forslag til nytt planprogram legges derfor ut på offentlig ettersyn og høring med høringsfrist 13. oktober 2024.
Formålet med planarbeidet er å legge til rette for en helhetlig byutvikling i Kirkenes, i tråd med nasjonale mål og retningslinjer og kommunale føringer. Planområdet omfatter hele byen og Førstevannsområdet.
Byplan Kirkenes (planID 5605-2018001) skal utarbeides som en kommunedelplan etter plan- og bygningslovens §§ 11-1 og 11-12 og § 15 i Forskrift om konsekvensutredninger. Det skal sikre tilstrekkelig medvirkning og stor grad av politisk- og administrativ forankring.
Om forslag til planprogram
For planer som kan få vesentlige virkninger for miljø og samfunn, skal det utarbeides eget planprogram, jfr plan- og bygningslovens § 12-9. Planprogrammet skal gjøre rede for formålet med planarbeidet, planprosessen med frister og deltakere, opplegget for medvirkning, spesielt i forhold til grupper som antas å bli særlig berørt, hvilke alternativer som vil bli vurdert og behovet for utredninger.
Mye har endret seg siden det opprinnelige planprogrammet ble vedtatt i 2018, og kommunestyret vedtok derfor i sak 39/2024 å utarbeide nytt planprogram.
Forslag til nytt planprogram ble deretter vedtatt av Utvalg for plan- og samferdsel i sak 61/2024. Her fremgår det blant annet at foreliggende forslag til fortettingsstrategi fra 2021 skal legges til grunn for arbeidet med sentrumsområdet (S1 i den gjeldende arealplan).
Dokumentene til planprogrammet finner dere her:
Forslag til fortettingsstrategi (2021)
Det følger av loven at før endelig planprogram kan vedtas, skal forslag til planprogram høres, og vedtatt forslag legges nå ut til offentlig høring og ettersyn fra 16.08.2024 til 13.10.2024
Høringsfrist og videre fremdrift
Innspill og merknader sendes til postmottak@svk.no eller Sør-Varanger kommune, Boks 406, 9915 Kirkenes. Merk sendinga med saksnummer 22/1352. Alternativt kan du levere din uttalelse fra denne siden, bruk da knappen min uttalelse under. Siste frist for å avgi uttalelse er 13. oktober 2024.
Etter endt høringsperiode blir planprogrammet bearbeidet på bakgrunn av mottatte innspill før kommunestyret vedtar det endelige planprogrammet.
Planprosessen er allerede noe forsinket i forhold til planforslaget, og det får som naturlig konsekvens at noen datoer må endres i det endelige planprogrammet. Intensjonen er likevel fortsatt - med forbehold om innholdet i mottatte innspill og merknader - at kommunestyret kan vedtas Byplan Kirkenes tidlig høsten 2025.
Ta gjerne kontakt
Dersom dere har spørsmål om planarbeidet kan dere ta kontakt med prosjektkoordinator Stig Ulvang på e-post stul@svk.no. Han kan også nås på telefon 78 97 74 93/975 94 624.
Høringsperioden er nå avsluttet, det er derfor ikke lengre mulig å gi uttale på denne planen.
Uttale til saken
Uttalen blir synlig nedenfor og registres i kommunens sak- og arkivsystem. Uttalelser som inneholder sjikane og personangrep vil bli slettet.
Varsel om høring og offentlig ettersyn av forslag til planprogram for Byplan Kirkenes
Planprogrammet inneholder mange gode ideer og tanker, men er noen punkter som må nevnes.
Ørjan Jerijervi
I Planprogram 2.0 for Byplan Kirkenes punkt 3.4.3 Står det at "Kirkenes skal ha attraktive og aktivitetsskapende byrom." Det er under 2 punkter som man biter seg merke i:
• Byrom som oppfordrer til aktivitet
• Samlet grøntareal/parkareal skal søkes opprettholdt
Man tar så for seg Asplan Viaks Fortettingsstrategi Kirkenes 23.06.2021, som også tar for seg stundentoppgaver fra NBMU Ås foretatt 2016-19. Her nevnes det at at de viktigste grønne parkene i sentrum er rundt Kirka og Sydvarangerparken. Pavilijongparken er nevn, men det skrives at den hovedsaklig oppleves som en del av boligstrukturen.
Dette må sies å være en subjektiv oppfattning av utenforstående. Etter 2021 så har Pavilijongparken fått et kraftig løft og standardheving. Undertegnede har nylig blitt nabo med parken og Asplan Viaks "opplevelse" kunne ikke være lengre unna dages realitet.
Hvis man i dag skal kunne utpeke en "Bypark" for Kirkene så er det Paviliongparken. Det har stadig vekk vært aktiviteter og arrangement i parken og den benyttes av barn og unge til langt ut på kvelden, spesiell om sommeren. Parken er intim og er godt skjermet for den kjennte, men plagsomme nordavinden som ofte er dominerende.
Størrelsen er kan sammenlignes med 6 boligtomter i samme område så parken er ikke stor. Man må ikke ta areal fra parken til evt. nybygg langs Pasvikveien i det omfang som er skissert i planene. Kan hende ett mindre smalt og lavt bygg med transparente vindusflater kan gå dersom det inneholder funksjoner som kompletterer parken med f.eks serveringstilbud og toalettmuligheter.
Det man kaller Kirkeparken som vel er en vernet gravlund ser ut til å beskrives som det man heller ønsker å utvikle. Ingen ting er bedre enn å oppgradere området videre nordover mot sjøfronten, men det er naturgitte forhold som gjør at den ikke f.eks kan erstatte Pavilijongparken. Vindforholdene er kanskje den største ulempen i dette området. Jeg er så å si daglig rett ved og det blåser veldig ofte "småjævler" selv på fine soldager om sommeren. Det nevnes levegger, men er tvilende om det hjelper stort samt vil gjøre det mer behagelig å gjøre en slik part attraktiv.
Mens man er inne på Kirkeparken så vil jeg nevne parkeringsplasser selv om det ikke er innenfor denne planen. Det hjelper uansett ikke å se på parkeringsplasser som løsrevet og hvor behovet ikke vil påvirkes av en plan som baserer seg på fortetting i Kirkenes sentrum.
Det har tidligere vært foreslått å få parkering under bakken nord for Kirkeparken og det mener jeg man bør utrede nærmere.
Dr. Wesselsgt. er foreslått som gågate videre mot Amfi. Med så lavt antall gående man observerer per i dag så er dette unødvendig. Man bør heller gjøre gaten enveiskjørt mot øst (siden Kirkegata er enveiskjørt motsatt i "polbakken") hvor det er bredere fortau med trær på gatens solside (nordsiden). På motsatt side etableres det parkeringslommer. Dette kan med fordel også gjøres i motsatt ende mellom Sørnesbygget og Samfundshuset.
Til slutt vil jeg oppfordre til at man setter et minstekrav til arkitektonisk utforming av nybygg. Bygg bør ha kvaliteter og særpreg som kan gjøre det slik at Kirkenes kan skille seg ut og man kan være stolt av. Vi må ikke falle inn i rekken med en mange norske byer som i de siste tiår har blitt skjemmet med monotone nybygg med billig og simpelt preg. Hvis man tar utgangspunkt i Dampsentralens røde teglsteinvegger så er de vellykket og vakre. De tidligere Sparebankbygget og i sin tid det renoverte DnB-bygget med samme type teglstegn gir ett tidløst og lunt uttrykk. Det bør oppfordres til at lignende materialer benyttes til fasader både ved nybygg og renovering.2024-10-13 22:53:52[Svar] LinkVarsel om høring og offentlig ettersyn av forslag til planprogram for Byplan Kirkenes
Mine forslag/ønsker:
Sunniva Lillesund
- Lage havnepromenade langs hele strandlinjen fra Amfi til Prestøya, med gangvei, sykkelvei, benker, bystrand, osv. Rett og slett gjøre det fint og koselig å gå langs strandlinjen.
- Flytte Hurtigruta nærmere sentrum, for at turistene skal få et bedre førsteinntrykk og legge igjen mer penger i butikkene.
- Generelt bedre helhetsinntrykket i byen, ved å vaske og rydde all skitt og rot, male og utbedre fasader på alle bygg.
- Flytte industriområder og søplefylling ut av sentrum, og legge de til mindre sjenerende plasser.
- Etablere flytende badstue.
- Gjøre tiltak for at bykjernen kun blir gågater, at det blir mindre gateparkering, heller ha parkering på parkeringsplasser eller i parkeringshus. Slik kan kommunen også tjene penger. Og det blir hyggeligere i sentrum uten så mange biler hulter til bulter.
- Etablere klatrehall/buldrehall.
- Gjøre parkene og grøntområdene hyggeligere, og gjøre de til et samlingspunkt for folk, med f.eks. lekeplass, flere sittebenker, grillplasser osv.
- Gjøre Syd-Varanger-områdene i sentrum om til museum.
- Gjøre jernbanelinjen mellom Kirkenes og Bjørnevatn om til en koselig togtur for turister, eller som supplement til bybussen, eller til dressin-sykling som turistattraksjon.2024-10-07 12:46:50[Svar] LinkVarsel om høring og offentlig ettersyn av forslag til planprogram for Byplan Kirkenes
Jeg mener at pkt ``3.4.4 industri- og næringsområder innafor planområdet over tid kan transformeres til nye og kombinerte formål`` allerede idag kan åpnes for flere kombinasjoner. Slik som for eksempel bolig. Kirkenes Havn hadde vel et forslag om å bygge kombinasjonsbygg langs strandpromenaden. Da burde det legges til rette for dette. Samme gjeler område rundt Amfi og industriområdet. På den måten kan man legge til rette for at utfasingen kan begynne og utviklingen ikke stopper opp fordi områder er låst til feil arealformål.
Hans Christer2024-09-26 09:36:27[Svar] LinkRe: Varsel om høring og offentlig ettersyn av forslag til planprogram for Byplan Kirkenes
Takk for innspill! Innspillene tas med i det videre arbeidet med Byplan Kirkenes, og vurderingen av de enkelte innspill vil fremgå av saksfremlegget når endelig forslag til planprogram skal behandles seinere i høst.
Stig Ulvang2024-09-26 14:44:22Link
Varsel om høring og offentlig ettersyn av forslag til planprogram for Byplan Kirkenes
Ifb.pågående restaurering/modernisering av malmklang med tilhørende leiligheter tenker jeg man NU tar muligheten å utvikle hele kvartalet. Kirkenes får sin første bygård!! med leiligheter, butikker, kontorplasser, kafeer etc. Inne i bygården kunne man hadd ett glasstak med uteteater eller konsert arrangementer. Ps gjerne parkeringsanlegg/ boder, felles badstu i underetasje.
Brynjar Isaksen
Hilsen Brynjar Isaksen2024-09-04 13:21:43[Svar] LinkRe: Varsel om høring og offentlig ettersyn av forslag til planprogram for Byplan Kirkenes
Takk for innspill! Innspillene tas med i det videre arbeidet med Byplan Kirkenes, og vurderingen av de enkelte innspill vil fremgå av saksfremlegget når endelig forslag til planprogram skal behandles seinere i høst.
Stig Ulvang2024-09-05 11:08:31LinkRe: Varsel om høring og offentlig ettersyn av forslag til planprogram for Byplan Kirkenes
Jeg bor i Solheimsveien (E6) og plages døgnet rundt av trafikkstøy eksos og støv.
Børge R.Isachsen
De kjøretøyene som lager mest støy er jo selvfølgelig busser,lastebiler og vogntog.
For at kommende generasjoner ikke skal oppleve de samme støyproblmer som jeg og mange andre langs E6 gjør bør en fremdidig innfartsvei til Kirkenes legges utenfor boligområder som f eks gjennom en tunell som jo allerede eksisterer.
Et annet tiltak som vil være fornuftig er å flytte trafikkstøy genererende bedrifter som f eks Øfas,betongfabrikken og andre bort fra eksistende industriområde til et egnet sted utenfor Kirkenes2024-10-11 06:43:03Link