Invitasjon til høring om vedtekter for kommunale barnehager i Sør Varanger
Høring - Nye vedtekter til kommunale barnehagerI henhold til Lov om barnehage § 8 skal alle kommunale og private barnehager ha vedtekter. Vedtekten skal blant annet ha vedtaket som skal gi opplysninger som har betydning for foreldrene forhold til barnehagen, herunder om:
- Eierforhold
- Formål,jf. §§1 og 1a
- Antall medlemmer i samarbeidsutvalget
- Barnehagens åpningstider.
De nye vedtektene er justert etter gjeldende praksis for gratis barnehageplass i nord-Troms og Finnmark.
Det foreslås å utvide dagene barnehagene holder stengt til også å gjelde mandag-onsdag i påskeuken i tillegg til helligdager og julaften/nyttårsaften.
Det foreslås å innføre en ny kategori innenfor opptak slik at barn av foreldre i enkelte kommunale stillinger kan få prioritet. (Barnehageansatte, skoleansatte, sykepleiere og leger)
I tillegg er det en del presiseringer og endringer i språk og oppdatering av lovreferanser.
Både nye vedtekter og gjeldende vedtekter ligger vedlagt under.
NYE VEDTEKTER FOR KOMMUNALE BARNEHAGER I SØR VARANGER KOMMUNE.pdf
Vedtekter+for+Sør-Varanger+kommunale+barnehager++vedtatt+06.05.10.pdf
Sør-Varanger kommune legger med dette forslaget til endringer av vedtekter for kommunale barnehager ut på høring. De nye vedtektene skal ha status som kommunal forskrift. Frist for innsending av høringssvar er satt til 24.11.2024. Høringssvar kan sende til postmottak@svk.no eller til Sør Varanger kommune Postboks 406 9915 Kirkenes.
Gjeldende vedtekter for kommunale barnehager i Sør Varanger kommune ble vedtatt av kommunestyre 06.05.2010. I forhold til endringer i Lov om barnehage har det 03.12.2014, og 01.01.2018 gjort endinger i vedtekten. Slik vedtekten fremstår i dag er hensiktsmessig å vurdere dagens vedtekter opp mot dagens praksis.
Høringsperioden er nå avsluttet, det er derfor ikke lengre mulig å gi uttale på denne planen.
Uttale til saken
Uttalen blir synlig nedenfor og registres i kommunens sak- og arkivsystem. Uttalelser som inneholder sjikane og personangrep vil bli slettet.
Høring - Nye vedtekter til kommunale barnehager
Re: Høring - Nye vedtekter til kommunale barnehager
Da filen som ble lagt ved tidligere ikke er mulig å åpne er teksten kopiert inn under
Susanne Weigama
11.7 Opptakskriterier («barn av ansette som arbeider i Sør-Varanger kommune»): Vi stiller oss undrende til hvordan prosessen skal foregå og hvilke kriterier som gjelder når man skal vurdere inntak av «barn av ansette som arbeider i Sør-Varanger kommune» i de kommunale barnehagene.
11.7 Opptakskriterier: Vi stiller spørsmål til hvor langt ned på listen søskenprioritet er, dette er forhold som har stor betydning for at foreldre med barnehagebarn skal kunne jobbe 100%. Det bør vurderes om det er mulig å tilby plass for alle søsknene i en annen barnehage derom det ikke lar seg gjøre å gi plass der søsken som allerede går i barnehagen har plass.
14. Åpningstid: Vi ser at forslaget om å utvide dagene barnehagene holder stengt til også å gjelde mandag og tirsdag i påskeuken, kan være et godt beholde- og rekrutteringstiltak for ansatte i barnehagene. Vi mener likevel at det bør vurderes andre tiltak enn å stenge barnehagen helt i påskeuken da dette vil påvirke foreldre med barn i barnehagene i svært stor grad. Alle barnefamilier har ikke mulighet til å ta seg fri i påskeuken og når barnehagen er steng vil dette føre til en svært vanskelig situasjon for disse familiene.
14. Åpningstid: Vi stiller oss positive til forslaget om at tidspunkt for barnehagens planleggingsdager samordnes med skoleruta. Dette har betydning for familier med barn i både barnehage og skole, samt at det gjør at det blir færre dager som berøres for andre arbeidsplasser i kommunen.
15. Ferie: Vi stiller oss negativ til at kravet til antallet feriedager for barn i barnehagen skal være 25 dager. Et krav om at barn i barnehage skal ha flere feriedager enn de 4 ukene + en dag som er lovfestet ferie skaper vanskelig situasjon for foreldre med barnehage barn. Lørdager regnes som virkedag i loven og telles derfor med som feriedag, men barnehagene er ikke åpne på lørdager så det forventes da at barna skal ha 5 uker ferie. Vi vurderer det slik at dersom man vedtar fri i hele påskeuken bør man hvert fall redusere antallet pålagte feriedager for barn i de kommunale barnehagene fra 25 til 20 dager.
Foreldregruppen i Knausen barnehage2024-11-23 21:06:58Link
Høring - Nye vedtekter til kommunale barnehager
14. Åpningstid: Vi stiller oss positive til forslaget om å utvide dagene barnehagene holder stengt til også å gjelde mandag og tirsdag i påskeuken. Dette kan være et godt beholde- og rekrutteringstiltak for ansatte i barnehagene.
Anne Vælitalo
14. Åpningstid: Vi stiller oss positive til forslaget om at tidspunkt for barnehagens planleggingsdager samordnes med skoleruta. Dette har betydning for familier med barn i både barnehage og skole, samt at det gjør at det blir færre dager som berøres for andre arbeidsplasser i kommunen.
14. Åpningstid: Personalet har 5 planleggingsdager. Vi ønsker å utvide dette til 6 planleggingsdager, da vi har et reelt behov for dette, og slik at det er samsvar med skolen planleggingsdager
15. Ferie: Vi stiller oss positive til forslaget om at tre uker av ferieukene skal tas ut som hele sammenhengende uker i ferieperioden 15.juni til 15.august. Barn som skal begynne på skolen må ha avviklet tre uker ferie innen 31.juli. Dette for å sikre samsvar mellom personalets og barnas ferie.
15. Ferie: Vi stiller oss delvis positiv til forslaget om at ferie utenfor ferieperioden 15. juni til 15.august varsles barnehagen minimum en uke i forkant. Vi ønsker at det varsles med minimum 2-3 uker i forkant. Dette slik at personalet har tid til å planlegge drift/ferie/avspasering.
23. Bemanning: Her ønsker vi å synliggjøre at hver av barnehagene har en ekstra assistent, slik at den bevares framover.
På vegne av personalet i Knausen barnehage
Elisabeth K. Larsen og Anne Vælitalo2024-11-22 14:30:57[Svar] LinkHøring - Nye vedtekter til kommunale barnehager
HØRINGSUTTALELSE TIL VEDTEKTER FOR KOMMUNALE BARNEHAGER I SØR-VARANGER KOMMUNE Fra samarbeidsutvalget ved Skytterhusfjellet barnehage
Henriette Fagerborg
Samarbeidsutvalget ved Skytterhusfjellet barnehage har behandlet forslaget til nye vedtekter for kommunale barnehager, og vil gi følgende innspill.
Det er svært positivt at det vedtas nye vedtekter for barnehagene. Mye har skjedd på feltet siden 2010, og de fremste endringer er tydeliggjort i endringer av rammeplan i 2017, samt innføringen av gratis barnehageplass i Nord Troms og Finnmark.
Utvalget er av den oppfatning at den lokale barnehagesektorens utfordringsbilde er koblingen mellom å ha tilstrekkelig bemanning for å kunne tilby barnehageplasser ut over rett (des-august).
Utvalget refererer til punkter i forslaget:
1. Vedtektenes virkeområde:
Samarbeidsutvalget ved Skytterhusfjellet barnehage vil med dette påpeke viktigheten av at vedtektene forankres politisk i kommunestyret, nettopp fordi det er de som setter rammer for kommunens barnehagedrift (eksempelvis gjennom struktur, rammer og regulativ). Samtidig skal foreldre gjennom vedtekter informasjon om forhold som har særlige betydning for foreldre.
6. Barnehagens innhold:
Utvalget er av den oppfordring at barnehagenes innhold og mandat er godt forankret i lov og forskrift. Behovet for at en lokal tilpasning skal gjøres, endre til at det kan gjøres.
10. Samarbeid med andre
Utvalget mener vedtektene må tydeliggjøre rammene for overgang fra barnehage til skole. Det må tydeliggjøres hva som er barnehagen/skolens oppgaver og hva ligger i foreldreansvaret.
11.5 Opptaksperiode.
Må rettes fra fire til tre opptaksperioder. Utvalget mener betegnelsen bytteopptak bør opprettholdes, fordi det er mer presis beskrivelse.
11.7 Opptakskriterier
1, Utvalget mener teksten må tydeliggjøres. Eksempelvis …, herunder foresatte som er sterkt synshemmet/blind.. må strykes med mindre denne er forankret i lov.
2. Utvalget mener at dette må tydeliggjøres og knyttes til ansatte i kommunen. Dette må være en unntaksbestemmelse.
Utvalget er for øvrig delt i oppfatningene av hvilken prioriteringsrekkefølge de øvrige kriterier bør ha. Noen mener skolestartere bør flyttes ned og enslige forsørgere opp.
Gjennomløpende er barnehageportalen utelatt i søknadsprosesser. Utvalget mener dette må rettes opp.
13. Kost.
Utvalget mener dette er et viktig område å regulere; herunder at kostpenger er til et selvkostprinsipp.
For å sikre god kvalitet for barn anbefaler utvalget at standarder for hva matserveringen skal dekke synliggjøres; og hvilke tilleggsressurser kommunen tilbyr som et ledd i å levere kvalitetsbarnehager. (varmmat/kjøkkenassistanse)
14. Åpningstid
Utvalget mener stengning i forbindelse med høytider gode grep. Samtidig bør disse dagene avklares med hensyn til hva som skal beregnes som ferie for barn. Se punkt 15.
Utvalget mener videre at barnehagene skal ha samme antall planleggingsdager som skolene; til sammen 6 dager.
15. Ferie
Utvalget mener det må ligge et krav om ferie for barn på samme linje som ferielovens bestemmelser; 5 uker. Dette begrunnet i barnets beste vurderinger, hvor barn har like stort utbytte av en ferie som voksne har.
Samtidig mener utvalget at det her må være en sikringsbestemmelse hvor særlig sårbare barn (etter sakkyndig vurdering) kan unndras denne feriebestemmelsen.
I forlengelsen av dette mener utvalget at planleggingsdager og stengte dager ikke skal telle som ferie.
16. Internkontroll – ordretting i avsnittet.
23. Bemanning
Utvalget mener en må vedtektsfeste en økt grunnbemanning med en ekstra ansatt per 18 plasser.
Dette tiltaket kan sees i sammenheng med å styrke grunnbemanning gjennom hele dagen, som er et tiltak som noen kommuner har iverksatt.
Dette begrunnes i den muligheten dette vil gi som tiltak til å hindre turn-over og arbeidsbelastninger for ansatte, samt styrke fagkvaliteten gjennom at de ansatte gis rammer til å sikre fagkvalitet. Dette er et dokumentert tiltak for å både rekruttere og beholde ansatte i barnehagene
I tillegg må det omformuleres fra førskolelærer til barnehagelærer i tredje avsnitt.
Mangler:
Utvalget mener det bør fremgå av vedtektene hvilke rammer barnehagene har for stengning; både med hensyn til drift, og til uforutsette hendelser. Herunder hvordan sårbare barn skal ivaretas dersom stenginger vedvarer over tid.
Henriette Fagerborg, Leder i SU2024-11-22 11:58:35[Svar] Link