Faktura og betalingsfrist
Kommunale avgifter og eiendomsskatt betaler du 4 ganger i året. Fra 2025 er det mulig å velge månedlige fakturaer,dette gjøres ved å logge inn på MINeiendom. Ved flere eiere eller eierskifte, må dere bli enige om hvordan dere fordeler fakturaen. Vi sender faktura til den som står som fakturamottaker på faktureringstidspunktet.
Privatpersoner
- Du får automatisk eFaktura hvis du har innstillingen Ja-takk-til-alle/Alltid eFaktura i nettbanken din. Vi sender også purringer som eFaktura. Har du spørsmål om eFaktura, må du kontakte banken din. Fakturaen er også tilgjengelig i Vipps, hvis du har godkjent dette i innstillingene i Vipps.
- Du får faktura i digital postkasse (Digipost eller eBoks) eller sendt i posten hvis du ikke har eFaktura. Hvis du ønsker å få eFaktura, må du velge innstillingen Ja-takk-til-alle/Alltid eFaktura i nettbanken din. Da får du eFaktura fra neste termin. Ta kontakt med banken din ved spørsmål.
- Du får faktura i posten, hvis du har reservert deg mot digital post fra det offentlig.
- Alle som er hjemmelshaver eller festere til eiendommen kan logge seg inn på MINeiendom for å finne opplysninger om sin eiendom.
Logg inn på MINeiendom
Avtalegiro
Har du Avtalegiro, blir terminbeløpet trukket automatisk. Du må selv opprette Avtalegiro. Husk å sette beløpsgrensen høyt nok. Har du eFaktura, må du ha Avtalegiro i tillegg for at terminbeløpet skal trekkes automatisk. Du kan alltid se fakturaene i nettbanken din.
Organisasjoner
- Bruker du EHF-faktura, finner du fakturaen i regnskapssystemet ditt.
- Har du ikke EHF-faktura, får du fakturaen i Digipost
Daglig leder og styreleder får automatisk rollene "Kommunale tjenester" og "Post/arkiv", men kan også delegere disse til andre.
Forfall og terminer for kommunale avgifter og eiendomsskatt 2025 | |||
---|---|---|---|
Termin | Periode | Når får du faktura? | Når må du betale |
1. | januar, februar, mars | Medio januar | 25.02. |
2. | april, mai, juni | Medio april | 25.05 |
3. | juli, august, september | Medio juli | 25.08 |
4. | oktober, november, desember | Medio oktober | 25.11 |
Månedlig faktura blir sendt ut i slutten av måned, og forfaller den 25. neste måneden.
Kommunale avgifter for 1. termin 2025 er fakturert for perioden 010125-310325. Det er etter dette mulig å velge månedlige faktura. Valg av månedlig faktura må være endret innen 15. i mnd for at den skal bli iverksatt til neste fakturering. Første mulige endring vil da være fra fakturering i april. Fakturaen for 1. termin kan ikke endres.
Det er regningsmottaker av fakturaen som må logge seg inn for å gjøre endringen.
For endring til månedlig faktura, logg inn på MINeiendom.
Når man velger månedlig faktura, 12 terminer vil dette automatisk bli oppdatert i fakturasystemet.
Personer som ikke benytter seg av digital ID og digitale banktjenester kan sende mail til postmotak@svk.no med følgende opplysninger:
Gårds- og Bruksnummer
Eiendommens adresse
Fullt navn på regningsmottaker
Om du ønsker månedlig eller kvartalsvis fakturering.
Personer som ikke benytter noen form for digital kontakt bes henvende seg til servicekontoret.
Er eiendomsadressen på fakturaen feil?
I noen tilfeller kan det stå en annen eiendomsadresse på fakturaen, enn det som er den faktiske adressen. Det er gårds- og bruksnummer og seksjonsnummer som identifiserer eiendommen din. Hvis det er riktig, har du fått faktura for riktig eiendom, selv om eiendomsadressen er feil.
Eksempel: Har to boliger samme gårds- og bruksnummer, men har A og B i adressen, vil fagsystemet automatisk hente adressen med A, fordi det er den første bokstaven. Tilsvarende hvis et gårds- og bruksnummer har flere adresser med forskjellige tall eller gatenavn.
Mangler du en faktura?
Når vi har sendt fakturaen, finner fakturamottaker den
- i nettbanken, i Vipps eller i digital postboks
- Fakturamottaker kan også se fakturaen og betalingsstatus ved å logge seg inn på svk.no – MINeiendom.
Hvis du ikke kan se fakturaen i MINeiendom, kan du bestille kopi av faktura på vegne av deg selv, noen du har fullmakt for eller en bedrift eller organisasjon du representerer. Send henvendelse til postmottak@svk.no
Har du kjøpt/solgt eiendom?
Vi sender fakturaen til den som står som eier av eiendommen (fakturamottaker) på faktureringstidspunktet. Hvis eiendommen får ny eier, må selger og kjøper selv avtale hvordan fakturaen skal betales. Ta kontakt med eiendomsmegleren dersom dere har spørsmål.
Det er eier (hjemmelshaver) av en eiendom, som har ansvaret for å betale kommunale avgifter og eiendomsskatt.
Hvis en eiendom har flere eiere eller det skjer et eierskifte i løpet av året, må eierne bli enige seg imellom om hvordan de fordeler kommunale avgifter og eiendomsskatt. Vi sender ikke ut delfaktura.
Eierskifte:
Vi registrerer ny eier så fort eierskiftet er tinglyst hos Kartverket. Når salget skal tinglyses, trenger dere derfor ikke å melde inn eierskiftet til oss.
Kjøper og selger må bli enige seg imellom om fordelingen av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt. Ta kontakt med eiendomsmegler dersom dere har spørsmål om dette. Vi sender fakturaen til den som er registrert som eier av eiendommen (fakturamottaker) på faktureringstidspunktet.
Ikke tinglyst eierskifte
Dersom eiendommen selges uten at eierskiftet skal tinglyses, kan du registrere en ikke-tinglyst eier. Den som blir registrert som ikke-tinglyst eier, vil motta all kommunikasjon om kommunale avgifter og eiendomsskatt. Er det flere ikke-tinglyste eiere, må du oppgi i skjemaet hvem som skal være fakturamottaker.
Når du sender inn skjemaet, må du laste opp dokumentasjon på overdragelsen. Det kan være en kontrakt eller en bekreftelse fra alle tidligere og nye eiere på at eiendommen skal overdras.
Ha fakturaen eller eiendomsskatteseddelen foran deg når du fyller ut skjemaet
Endre fakturamottaker
Hvis en annen person eller organisasjon skal motta fakturaene for kommunale avgifter og/eller eiendomsskatt, må du kontakte økonomiavdelingen okonomi@svk.no eller 78977400
Eier flere eiendommen sammen, registrer vi i utgangspunktet eldste eier som fakturamottaker. Hvis en annen person skal motta fakturaen, må du endre fakturamottaker.
Endring av fakturamottaker ved dødsbo:
Den som er registrert som kontaktperson for boet i Folkeregisteret, blir automatisk registrert som ny fakturamottaker for eiendommen. Du kan lese om kontaktopplysninger for boet på Skatteetatens nettsider. Hvis en annen enn den registrerte kontaktpersonen skal være fakturamottaker, må du fylle ut skjemaet for å endre fakturamottaker.
Eiendomsskatt
Alle som skal betale eiendomsskatt, finner informasjon om dette ved å logge seg på svk.no - MINeiendom.
Kommunestyret vedtok at eiendomsskattetaksten for 2025 skulle øke med 10%. Den nye taksten står på fakturaen og på MINeiendom.
Du får eiendomsskatt og kommunale avgifter på samme faktura.
Vedtatt takseringsprinsipp for SVK 01.10.14.pdf
Du må betale eiendomsskatten selv om du har sendt inn klage.
Borettslag
Borettslag får eiendomsskatt og kommunale avgifter fakturert til borettslaget. Bor du i borettslag får du derfor ikke faktura for kommunale avgifter eller eiendomsskatt fra kommunen.
Har du spørsmål om kommunale avgifter eller eiendomsskatt for din andel, må du ta kontakt med styret i borettslaget ditt.
Betale uten faktura
Har du ikke fakturaen, kan du bruke denne betalingsinformasjonen:
Kontonummer:
- Sparebank1 Nord Norge 4930 13 83281
KID-nummer:
- Mangler du KID-nummer, skriver du gårds- og bruksnummeret til eiendommen i meldingsfeltet.
Betaling fra utlandet:
- Swift/BIC: SNOWNO22
- NO7649301383281
Har du betalt for mye?
Vi betaler deg automatisk tilbake i løpet av en uke, dersom du har betalt for mye. Tilbakebetalingen blir overført til den konten vi fikk innbetalingen fra.
Kan du ikke betale?
Hvis du har betalingsproblemer, kan du søke om betalingsutsettelse. Du må betale forsinkelsesrenter fram til kravet er betalt. Dette gjelder både eiendomsskatt og kommunale avgifter. Kravet er sikret med pant i eiendommen.
Ved behov for betalingsutsettelse ta kontakt med økonomi avdelingen okonomi@svk.no eller telefon 78977400