Tilsyn
Barnehagemyndigheten skal påse at barnehagene drives i samsvar med barnehageloven med forskrifter. Dette innebærer å føre tilsyn med bestemmelsene. Ved uforsvarlige eller ulovlige forhold, kan barnehagemyndigheten gi pålegg om retting til barnehagene. Dersom fristen for å etterkomme pålegget ikke overholdes, eller forholdet ikke lar seg rette, kan myndigheten anbefale at det fattes vedtak om tidsbegrenset eller varig stenging av virksomheten, og fremme dette for politisk behandling i kommunen.
Før det fattes vedtak om stenging, skal foreldrerådet få mulighet til å uttale seg. Jf. barnehagelovens § 53. Tilsynet følger forvaltningslovens regler om saksbehandling.
Målsetningen ved tilsyn er at barnehagene etablerer praksis i samsvar med regelverket, hvilket skal gi barna et godt barnehagetilbud.
Risikovurderinger
Barnehagemyndigheten gjør kontinuerlige risikovurderinger for å holde følge med utviklingen i barnehagene, og dermed finne ut hvilke barnehager og temaer det skal føres tilsyn med.
Vurderingen innebærer å finne ut av sannsynligheten for å det forekommer lovbrudd, og konsekvensene som kommer av lovbruddene. Kilder som blant annet politiske dokumenter, forskningsresultater, foreldreundersøkelser og bekymringsmeldinger brukes til å vurdere dette.
Gangen i tilsyn
Tilsyn er som regel varslet med et åpningsbrev minst tre uker før tilsynet finner sted. Dersom barnehagemyndigheten finner årsaker til det, kan uanmeldte tilsyn utføres. En årsak kan for eksempel være bekymringsmeldinger fra foreldre.
Det vil være ulike måter å gjennomføre tilsyn på, alt etter hensikten med tilsynet. Omfanget av tilsynet varierer også. Hovedregelen er at barnehagemyndigheten ikke skal påføre barnehagene mer byrde enn det som er nødvendig for formålet. Derfor er det noen ganger nok med et rent dokumenttilsyn.
Stedlige tilsyn gjennomføres i barnehagens lokaler, og inneholder ofte et åpningsmøte, intervjuer med eier, styrer, andre ansatte, foreldre og/eller barn, og observasjon på avdelingene. Dette avhenger av hva barnehagemyndigheten skal finne ut av.
Tilsynsrapport
Barnehagemyndigheten formidler sine undersøkelser og konklusjoner gjennom tilsynsrapporten. Hvis tilsynet ikke har avdekket brudd på regelverket, avsluttes tilsynet med endelig tilsynsrapport. Hvis tilsynet har avdekket lovbrudd, får barnehagen en foreløpig tilsynsrapport med myndighetens vurderinger, som barnehagen har mulighet til å kommentere innholdet på, med frist for tilbakemelding på tre uker.
Når barnehagemyndigheten har mottatt eventuelle tilbakemeldinger fra barnehagen, skal det utarbeides endelig tilsynsrapport med vedtak om pålegg om retting. Vedtaket følger forvaltningslovens regler, og kan påklages av barnehagen. Vedtaket viser til konkrete lovkrav som er brutt og korreksjonspunkter, beskriver konkret hva barnehagen må gjøre for at lovkravet skal oppfylles, og fastsetter frist for tilbakemelding om at påleggene er etterkommet.
Tilsynet avsluttes først når det er sannsynliggjort at barnehagen har etterkommet påleggene og rettet alle lovbrudd.
Veiledning
Barnehageloven gir barnehagemyndigheten ansvar for å drive aktiv veiledning for å kunne oppnå gode barnehager og sikre effektiv etablering og drift.
Til forskjell fra tilsyn, er veiledning frivillig for barnehagene, og skal forebygge at det foregår brudd på regelverket. Barnehagemyndigheten skal unngå å åpne tilsyn hvis det er sannsynlig at veiledning får endret driften i positiv retning.. Det betyr at barnehagemyndigheten skal tidlig inn mot enheter, eller hele sektoren, for å hjelpe barnehagene å opprettholde god praksis.
Veiledning kan gi gode resultater og oppleves som nyttig både for barnehagemyndigheten og de enhetene som mottar veiledning. Metodene som kan brukes er for eksempel telefonveiledning, veiledningssamtaler i barnehagen, skriftlige veiledninger og framlegg/kurs på felles møtepunkter.
Kontakt
Tom Kristian Stavseth
Prosjektleder - Felles barnehagemyndighet
E-post Tom Kristian Stavseth
Mobil 95 42 83 52
Telefon 78 94 23 59