Nærmeste leder
Et best mulig samarbeid mellom barnehage og hjem tilstrebes i alle sammenhenger. Derfor bør alle tilbakemeldinger forsøkes å løses i nærmeste ledd. Det vil si at tilbakemeldinger først gis til pedagogisk leder på avdelingen. Dersom saken ikke løser seg kan foresatte ta kontakt med barnehagens styrer. Det er barnehagens ledelse og eier som er ansvarlig for tilbudet, og som skal samarbeide med alle foresatte.
Samarbeidsutvalg
Saker om generelle forhold kan tas opp med barnehagens samarbeidsutvalg. Alle barnehager skal ha et samarbeidsutvalg med representanter fra foreldre, ansatte og eier.
Barnehagemyndigheten
Myndigheten har et påse-ansvar ovenfor barnehagene, og har rutiner for håndtering av bekymringsmeldinger og klager på barnehager.
Du kan klage til felles barnehagemyndighet hvis det for eksempel handler om:
- Uheldig samspill mellom barn
- Barn som over tid ikke deltar i lek
- Vanskelig samarbeid med barnehagen
- Manglende informasjon om barnet ditt
- Manglende pedagogisk innhold
- Barns manglende mulighet til å påvirke barnehagehverdagen sin
- Lite utfordrende og stimulerende leke- og læringsmiljø både ute og inne
- Dårlige psykososiale forhold, for eksempel at barnet ikke har det bra i barnehagen
Ikke send personlige opplysninger per e-post, dette må du sende med brev. Personlige opplysninger er blant annet opplysninger om noens handlinger, væremåte eller helse. Klager til felles barnehagemyndighet med personopplysninger sendes via post eller eDialog
Via post: Vadsø kommune v/ felles barnehagemyndighet Postboks 614, 9811 VADSØ
Via eDialog: Trykk på lenken eller nederst på Vadsø kommunes hjemmeside. Logg inn ved hjelp av ID-porten. Send skjema (med klage som vedlegg).
Kontakt – Barnehagens innhold
Tom Kristian Stavseth
Prosjektleder - Felles barnehagemyndighet
E-post Tom Kristian Stavseth
Mobil 95 42 83 52
Telefon 78 94 23 59
Kommunen
Du kan klage til kommunen hvis det handler om barnehageplass eller HMS, eksempler:
- Dårlig inneklima, for eksempel mugg, fukt, tung luft eller dårlig lukt
- For lite lekeareal, enten utendørs eller innendørs
- Dårlig sikkerhet, for eksempel mangler ved sikkerhetsrutiner, konkrete ting som kan føre til ulykker eller skader, eller at det har skjedd en unødvendig hendelse som førte til eller kunne ført til helseskade.
- Dårlige hygienerutiner eller smittevern
- Dårlig renhold
- Støy på uteområdet fra for eksempel trafikk eller byggearbeid
- Uforsvarlig oppussing mens barnehagen er i drift
Se kontaktinformasjon under for klager til kommunen.
Saksgang
Du kan gjerne ringe først dersom du ønsker å drøfte saken, men vi ønsker skriftlige klager. Når vi mottar klagen, vurderer vi først om saken faller inn under vårt ansvarsområde, og hvor alvorlig klagen er. Klager på forhold som kan medføre overhengende helsefare har høy prioritet.
Hva vi gjør med saken avhenger av hvor alvorlig forholdet som klages på er, og hva du som klager ønsker at skal skje videre.
Vanligvis kontakter vi barnehagen for å undersøke de forhold som det klages på. I noen tilfeller er det nok med en telefonsamtale med barnehagestyrer, andre ganger avtaler vi et tilsyn med barnehagen eller vi kommer på uanmeldt tilsyn.
Saksgangen følger forvaltningslovens prinsipper. Dersom klagen din inneholder taushetsbelagte opplysninger, vil saken unntas offentligheten. Dette hindrer ikke at saken for eksempel kan komme i media, men all sensitiv informasjon blir fjernet.
Barnehagen er part i saken, og kan ha rett til utvidet innsyn. Du kan be om å være anonym dersom du har god grunn til det, men vi kan ikke garantere at du får være anonym.
Vurderer barnehagemyndigheten å føre tilsyn, har barnehagen som part i saken rett til å bli gjort kjent med klagens innhold.
Etter tilsynet mottar barnehagen en rapport. Avdekker barnehagemyndigheten brudd på barnehageloven og forskrifter, vil barnehagen få varsel om pålegg om retting. Du som klager vil bli orientert om utfallet i saken.