Slik får du hjelp

Dersom du er bekymret for ditt barn, snakk med barnehagen om utfordringene. Barnehagen vurderer deretter om ditt barn kan ha behov for tilrettelegging eller spesialpedagogisk hjelp.

Barnehagen gjør sine undersøkelser og prøver ut ulike tiltak. PPT er ikke formelt koblet inn for å vurdere barnets behov, men saken kan drøftes anonymt for å støtte barnehagen i arbeidet med tiltakene.

Barnehagen kan videre henvise til PPT sammen med foreldre, og man kan vurdere søknad om tilrettelegging av barnehagetilbudet. 

Spesialpedagogisk hjelp

Barn under opplæringspliktig alder har rett til spesialpedagogisk hjelp dersom de har særlige behov for det. Dette gjelder uavhengig av om de går i barnehage, jf. barnehageloven § 31.

Både foresatte og barnehagen kan søke om spesialpedagogisk hjelp, hvis barnehagen søker må det foreligge samtykke fra foresatte. Barnehagen og PP-tjenesten veileder foresatte i søknadsprosessen. 

Det må foreligge en sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten som fastslår retten til spesialpedagogisk hjelp. Barnehagemyndigheten fatter vedtak ut fra den sakkyndige vurderingen. 

Skjema for henvisning

Skyss, reisefølge og innlosjering

Dersom gratis skyss er nødvendig for at barnet skal kunne motta spesialpedagogisk hjelp, har barnet rett til slik skyss.

Barnet har rett til nødvendig reisefølge og tilsyn. Kommunen skal innlosjere barnet når daglig skyss ikke er forsvarlig.

Kommunen skal fatte vedtak om, og oppfylle retten til skyss, nødvendig reisefølge, tilsyn og innlosjering, jf. barnehageloven § 36.

Tegnspråkopplæring

Barn som har tegnspråk som førstespråk, eller som etter en sakkyndig vurdering har behov for tegnspråkopplæring, har rett til slik opplæring. Retten gjelder uavhengig av om barnet går i barnehage, jf. barnehageloven § 38. 

Kommunen skal oppfylle retten til tegnspråkopplæring for barna i bosatt i kommunen. Før barnehagemyndigheten fatter vedtaket, skal det utarbeides sakkyndig vurdering av PP-tjenesten.

Før det gjøres sakkyndig vurdering og fattet vedtak, skal barnets foreldre samtykke til dette. De har rett til å gjøre seg kjent med innholdet og uttale seg før det fattes vedtak. Tilbudet skal så langt som mulig utformes i samarbeid med barnet og barnets foreldre, og kommunen skal legge stor vekt på deres syn.

Individuell tilrettelegging for barn med nedsatt funksjonsevne

Barn med nedsatt funksjonsevne kan ha rett til et individuelt tilrettelagt barnehagetilbud. 

Foresatte, ofte i samarbeid med barnehagen, søker om tilrettelegging for barn med nedsatt funksjonsevne. Barnet må være bosatt i kommunen. 

Hva er nedsatt funksjonsevne?

Nedsatt funksjonsevne er definert som tap av, skade på eller avvik i en av kroppens psykologiske, fysiologiske eller biologiske funksjoner. For å ha rett til tilrettelegging må barnets funksjonsnedsettelse være slik at det kreves tilrettelegging utover det som er barnehagens plikt.

Hva er tilrettelegging?

Tilretteleggingen skal sikre at barn med nedsatt funksjonsevne får et egnet individuelt tilrettelagt barnehagetilbud. Tilretteleggingen kan gis i form av ekstra bemanning, veiledning eller organisatoriske tiltak. Søknaden må inneholde informasjon om hva som skal til for at barnet kan delta i barnehagen på lik linje med andre barn. 

Saksgang

Søknader vurderes ut fra at alle barnehager har tilretteleggingsplikt i henhold til barnehageloven. For at behandlingstiden skal bli så rask og effektiv som mulig, må tilstrekkelig dokumentasjon på barnets nedsatte funksjonsevne legges ved søknad. Søknader behandles kontinuerlig, og vedtak sendes til foreldre med kopi til barnehagen hvis foresatte samtykker til dette.

Kontakt

Tove Alstadsæter

Barnehagemyndighet

E-post tas@svk.no  

Telefon 78 97 74 41