Hopp til toppmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Avløserordningene i jordbruket

Som husdyrbruker skal du kunne ta ferie og planlagt fritid ved å få tilskudd til avløsning mens du er borte.

Beskrivelse

Avløserordningene er en del av velferdsordningene i landbruket. Du kan søke om tilskudd til avløsning ved blant annet

  • ferieavvikling
  • sykdom
  • svangerskap/fødsel/adopsjon
  • følge av sykt barn til behandling
  • dødsfall i nær familie

Tilskuddet skal dekke utgifter til lønn, feriepenger, arbeidsgiveravgift og avgiftspliktig kjøregodtgjørelse til avløseren.

Avløsningen kan for eksempel brukes til

  • tradisjonell fjøsavløsning 
  • saueklipping 
  • klauvskjæring 
  • vedlikehold av driftsbygning i form av for eksempel maling eller snekkerarbeid 
  • rundballepressing 
  • jordarbeiding 
  • spredning av husdyrgjødsel 
  • gjerdehold 
  • beiterydding 
  • frakt av dyr til og fra beite mv. 

Målgruppe

Landbruksforetak

Kriterier/vilkår

Tre grunnkriterier må være oppfylt for at et foretak skal være berettiget avløsertilskudd: 
  1. Foretaket må ha disponert dyr på en av telledatoene, ha slakta eller solgt dyr i søknadsåret, eller ha levert rugeegg til rugeri i søknadsåret. 
  2. Foretaket må ha hatt faktiske utgifter til avløsning i søknadsåret. 
  3. Avløsertjenesten må være knyttet til foretakets husdyrdrift. 

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Du bør kunne dokumentere at du har hatt utgifter til avløsning som er knyttet til husdyrhold. Du søker ved å logge deg inn på Altinn og sender søknaden derfra. Tilskuddet blir automatisk beregnet, basert på opplysningene i saken. Du kan også hente opp veiledning og forklaringer inne i systemet dersom det trengs. Når kommunen har behandlet søknaden sendes svaret og vedtaket til deg via Altinn. 

Vedlegg

I søknaden legger du ved bokføring, korrespondanse og andre merknader som handler om tilskuddet.

Saksbehandling

Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Deretter fattes det et vedtak. 

Saksbehandlingstid

Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

Klagemulighet

Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.

Tjenesten oppdatert: 18.12.2024 13:30